Marin Slingerland is beeldhouwster, zij maakt de gipsmodellen voor de sculpturen waarmee zij inmiddels een gevierd en beroemd kunstenares is geworden. Nan Geerings is steenhouwster, zij doet het zware, fysieke werk door Marins ontwerpen in steen uit te hakken. Het kunstminnend publiek heeft geen weet van deze werkverdeling, en is ervan overtuigd dat Marin Slingerland haar beelden helemaal zelf maakt. Zij krijgt alle waardering voor de beelden en voor het vakmanschap waarmee ze zijn gehouwen. Nan houdt Marin al die jaren trouw de hand boven het hoofd, zonder ooit naar de erkenning te verlangen die haar toekomt, want voor haar is de kunst belangrijker dan de roem. Het lijkt de ideale samenwerking, totdat Nan ernstig teleurgesteld raakt in Marin, en voor een dilemma komt te staan.
Gezel in marmer is een beeldend geschreven, op ingehouden toon vertelde roman, over de gecompliceerde vriendschap tussen twee vrouwen, over commercie en roem die de kunst verdringen, en over de onmogelijkheid om illusies in stand te houden.
‘Als Gezel in Marmer, om in gildetermen te blijven, bedoeld is als meesterproef, dan is Daanje voor die proef geslaagd.’ – NRC Handelsblad
‘Een roman die allereerst wondermooi geschreven is. […] Dan is er de ingenieuze compositie, die reminiscenties oproept aan die andere grote kunstenaarsroman, Cat's Eye (1989) van Margaret Atwood. […] Tot slot is er de rijkdom van het verhaal en de diepgang van de thematiek. [...] Over het verschil tussen vakmannen en kunstenaars schreef Anjet Daanje een bijzondere roman, Gezel in marmer. Een opzienbarende roman eigenlijk.’ - Marja Pruis, De Groene Amsterdammer
‘En toen het uit was zat ik er stil bij te kijken en voelde ik mezelf denken waar je als lezer altijd op hoopt: eindelijk, eindelijk weer eens een echt mooie roman.’ – De Leeuwarder Courant
‘Anjet Daanje heeft een intrigerende en imponerende roman geschreven. Ook door de beeldende, filmische en trefzekere stijl is Gezel in marmer een aanrader.’ – Nederlands Dagblad
‘Een rijke roman, die zich op meerdere manieren laat lezen en daarbij steeds iets intrigerends prijs geeft. Met recht een staaltje indrukwekkend vakmanschap.’ – Joep van Ruiten, Dagblad van het Noorden
‘Gezel in marmer is niet alleen een roman over de discrepanties tussen kunstenaars en ambachtslieden, grote en kleine ego’s en herinneren en vergeten, maar ook over de vraag wat kunst eigenlijk is.’ – Tzum