Toen Rob Wijnberg zes jaar geleden met enkele getrouwen de domeinnaam decorrespondent.nl vastlegde, claimde hij ook meteen thecorrespondent.com. Ooit zouden ze internationaal gaan, wist Wijnberg, want er was niets Nederlands aan het soort journalistiek dat De Correspondent zou gaan bedrijven.
In 2017, terwijl De Correspondent in Nederland het zwaarste jaar uit zijn geschiedenis meemaakte, verhuisden Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth naar New York om te doen wat nog geen Nederlands medium eerder deed: de Amerikaanse markt veroveren met een internationale uitbreiding. In een land waar de president journalisten ‘vijanden van het volk’ noemt, willen ze het vertrouwen van de lezers winnen met ‘radicaal anders nieuws’. The Correspondent wordt gesteund door Amerikaanse denkers, activisten en beroemdheden.
Vanuit een klein kantoortje op Manhattan bereiden de oprichters de lancering voor. De ambities liggen zelfs voor Amerikaanse begrippen hoog. The Correspondent moet meer worden dan een online publicatie.
Maar Amerika is geen Nederland en 2018 is geen 2013, toen er nog geen debat over fake news of filterbubbels was, en geen president die kritische journalisten afschildert als de vijand. Wijnberg ziet dat juist als het goede moment om The Correspondent op te richten. Amerika is er klaar voor, denkt hij. Is de wereld inderdaad klaar voor ‘radicaal ander nieuws’? En hoeveel licht zit er eigenlijk tussen de pr en de daden van De Correspondent? Al snel na de crowdfundingscampagne worden ze beschuldigd van oplichterij en bedrog.
De Correspondent in Amerika is het verhaal van een start-up die de journalistiek wil vernieuwen en niet wil concurreren met kranten, maar met Facebook en Twitter, en geeft een kijkje achter de schermen bij een Nederlandse poging een rol te spelen op het wereldtoneel en biedt inzicht in de wijze waarop de kwaliteitsjournalistiek probeert te overleven in tijden van nepnieuws, filterbubbels en polarisatie.
'Een meer dan geslaagd boek dat vlot geschreven is en dat leest als een roman maar geen fictie is.' - Villlamedia
‘Het boek heeft mij zodanig aan het denken gezet dat ik lid ben geworden van De Correspondent.’ – Jan Hoogstra, Managementboek