Een wervelende, uitbundige vertelling over de kant van Europa die voor de meesten onzichtbaar blijft.
Irad Abergels kroeg in Parijs is het laatste toevluchtsoord voor de zusters en broeders van de nacht. Zijn moeder, Salomé Abergel, is verdwenen, en het meisje Hind vindt in de kelder van Salomé’s huis in de Rivierenbuurt in Amsterdam haar nagelaten schilderijen, beelden die tot haar spreken, waar ze ’s nachts van wakker ligt.
Oroppa gaat over hoe macht mensen dingen kan laten doen waarvan ze niet wisten dat ze ertoe in staat waren. En over degenen die weigeren nog deel te nemen aan dat systeem. Van Amsterdam tot Parijs, van Tunis tot Casablanca hebben ze levens opgebouwd, achtervolgd door spoken uit het verleden. En gezamenlijk heffen zij het glas: op Oroppa!
‘Dé literaire ontdekking van het najaar.’ – VPRO Boeken
‘Wát een daverende debuutroman is het, waarmee Safae el Khannoussi nu de Nederlandse letteren binnenstormt, eigenzinnig en soeverein – niet zozeer met een ambitie waarvan je je nog maar afvraagt of ze die waarmaakt, maar alsof deze schrijver nooit anders heeft gedaan. Oroppa is een boek dat op geen ander boek lijkt. [...] De roman heeft vooral een eigenheid die af te lezen is aan de inhoud, allereerst, maar niet uitsluitend. [...] De eigenheid zit ook in El Khannoussi’s onorthodoxe verhaalopbouw en haar taal, die durf en lef en originaliteit verraden – en een groot plezier in vertellen. [...] Aards op een epische manier, zou je haar toon kunnen noemen. [...] Zo vertelt Oroppa het zowel tijdloze als goed getimede verhaal van een systeem dat mensen vermorzelt – van een continent dat de migrant tot zelfhaat veroordeelt. Uitzichtloos? Wel voor wie alleen terugkijkt, terwijl Safae el Khannoussi met Oroppa ook demonstreert hoe je met nieuwe verhalen de vlucht naar voren kiest.’ – ★★★★ Thomas de Veen, NRC
‘Oroppa dendert als een nachttrein door je hart, je ziel en je brein. [...] De revelatie van dit boekenjaar.’ – De Limburger
‘Oroppa van Safae el Khannoussi is een fenomenale debuutroman die je meteen wilt herlezen. [...] Dit romandebuut laat zich vergelijken met het beste van de Zuid-Amerikaanse literatuur. [...] Maar allemachtig, wat een fenomenaal boek is hier zomaar uit de lucht komen vallen. [...] elke samenvatting doet deze roman tekort. [...] Daarnaast getuigt Oroppa van een groot plezier in het verkennen van de mogelijkheden van het Nederlands als schrijftaal. Met tomeloze energie sleurt El Khannoussi je langs de onvermoede uithoeken van ons continent. [...] Een grenzeloos debuut’ – Ariejan Korteweg, de Volkskrant
‘Met het grandioze Oroppa heeft de Nederlandstalige literatuur er een geweldige schrijver bij. [...] Oroppa is een post-postmodern meesterstuk dat niet onderdoet voor een roman van Salman Rushdie. Safae el Khannoussi schrijft verhalen-in-verhalen-in-verhalen, en sleept de lezer moeiteloos mee het heden, de geschiedenis én de fantasie in.’ – Maria Vlaar, De Standaard
‘Het meesterlijke debuut Oroppa van Safae el Khannoussi beeldt de complexe levens van migranten uit zonder te vervallen in clichés en uitgekauwde thematiek. Een frisse wind voor literair Nederland en een must-read. [...] Met prachtige omschrijvingen brengt El Khannoussi steden als Amsterdam en Tunis tot leven. [...] Haar werk is een geluid dat nog te veel mist in de Nederlandse literatuur en zou meteen op elke leeslijst terecht moeten komen.’ – Mojdeh Feili, Het Parool
‘Duizelingwekkend debuut. Op 1 in lijst overdonderende boeken.’ – Saskia de Coster
‘Wat kan Safae el Khannoussi schrijven! Ongelofelijk dat dit boek een debuutroman is. Het is volstrekt origineel, groots en indrukwekkend. Oroppa is zo’n boek om in te verdwijnen, door alle verhalen in verhalen, de markante personages en de prachtige vertel- en schrijfstijl. […] Ik weet vrij zeker dat ik geen vergelijkbaar boek zal lezen dit jaar. Oroppa blijft nog wel even rondzingen in mijn hoofd.’ – Boekblad
‘Een rijke, unieke roman. […] Eigenzinnig en origineel […] Een zeer indrukwekkende debuutroman. […] Meer dan de moeite waard. […] Ontzettend knap opgezet. […] De lezer kan deze unieke roman alleen maar met een diepe buiging dichtslaan. […] El Khannoussi heeft vooral ook oog voor die mensen en verhalen die in politiek opzicht vaak onzichtbaar blijven. […] Complexe thema’s worden op een rijke, maar niet ingewikkelde manier beschreven. […] Een ware verrijking voor de Nederlandse literatuur.’ – Hebban
‘Terecht de literaire hype van het najaar. Meeslepend en verwarrend door veerkrachtige stijl en levendige personages. […] Verrassend. […] Caleidoscopisch.’ – Maarten Dessing, Boekenpost
‘Ben erg onder de indruk; het voelt vooral als een heel erg volwassen en af boek, zowel in stijl, als in structuur, als in de manier waarop de thema’s aan bod komen. Normaal zou je zeggen: groots Nederlands debuut, maar de titel indachtig: Europees debuut. Het voelt dan ook ambitieus en internationaal.’ – Jan Peter Prenger, Libris/Blz boekhandels