De kinderen krijgen hun zin: op de terugweg van vakantie stoppen ze bij de fastfoodketen. Maar, waarschuwt hun moeder: eens en nooit weer! Het vooruitzicht van zo’n strak verpakte burger, de felbegeerde frietjes en een geweldig plastic speeltje.
Van die droomwereld blijft weinig over als de jonge verteller bij zo'n vestiging aan de slag gaat: tafels en wc's ontsmetten, vloeren boenen, friet bakken, zakken met fastfood vullen, de wedijver tussen de medewerkers, dag in, dag uit. De minuten op de prikklok tikken langzaam voorbij. De handelingen zijn mechanisch, repetitief, doen denken aan de ploegendiensten van vader in de fabriek.
Dit veelbelovende debuut is een kijkje in de keuken van niet alleen de fastfoodindustrie, maar ook de wereld daarbuiten. Vlot en soms droogjes, met scherpe humor en gevoel voor poëzie in de kleine dingen schetst Baglin een indringend beeld van sociale ongelijkheid.
Vertaald door Joris Vermeulen.
‘Baglins debuut gist van ingehouden verontwaardiging, maar het is geen aanklacht, geen sociologisch of maatschappijkritisch manifest. Ze beschrijft geen feiten, maar handelingen, en munt uit in rake, bondige beschrijvingen, met een messcherp oog voor details.’ – Marijke Arijs, De Standaard ★★★★★
‘Met scherpe humor en gevoel voor poëzie in de kleine dingen schetst Baglin een indringend beeld van sociale ongelijkheid.’ – Het Parool
‘Claire Baglins debuutroman bespreekt de opperste banaliteit.’ – NU.nl
De frituurolie is het enige van waarde op deze plek, het goud dat honderdmaal wordt gekoesterd door steeds nieuwe porties friet. Dit gegeven zou tot een troosteloos verhaal kunnen leiden, maar in handen van debutant Claire Baglin krijgt het iets vitaals en bij vlagen zelfs ronduit humoristisch. [...] Welbeschouwd beschrijft Baglin het decor waartegen het debat over de pensioenen in Frankrijk op dit moment wordt gevoerd. Is dit het werk dat mensen willen, moeten verrichten? Is dit de wereld die we hebben ingericht? Geestig geschreven en geestig vertaald.’ – Henk Pröpper, de Volkskrant
‘Baglin treedt met haar onderwerp in de voetsporen met Minuit-acteurs als Robert Linhart (L’Établi) en François Bon (L’Usine).’ – De Nederlandse Boekengids
‘Een roman die neigt naar een novelle waarin strak geformuleerd een realistisch triestig beeld wordt geschetst van het gezin waarin de verteller opgroeit. [...] Een vlotlezend debuut.’ – Lezersgoud
‘Smaakt naar meer!’ – Milan Vreeken, IJburg Boeken
'De Franse Claire Baglin levert een messcherp debuut af dat, doorspekt met humor en een snuifje poëzie, de fastfoodindustrie en sociale ongelijkheid die tot ver daarbuiten reikt deskundig fileert.' – Het Laatste Nieuws
‘Claire Baglin wordt vergeleken met Édouard Louis […] De vergelijking is terecht. Baglin schrijft ook poëtisch en maatschappijkritisch, maar subtiel.’ – Lisette van der Poel, Van de Vries van Stockum
‘Werken voor de kost is in al zijn spaarzame bewoordingen geestig en schurend. En in zekere zin ook nostalgisch: je voelt de verveling en wrijving van dat jonge gezin tijdens die vroegere vakanties in Bretagne.’ – Marjolein de Cocq, Het Parool
‘Wat een geniaal, overweldigend, fantasties, briljant, extreem goed boek is Werken voor de kost.’ – Allesoverboekenenschrijvers.nl
‘Een eigenaardig boek, dat bijzonder knap geschreven is. We hebben duidelijk te maken met een sterke schrijfster en dit boek is een buitengewoon sterke debuutroman. [...] Baglin heeft een stevige taalbeheersing en een rijke woordenschat.’ – Humanistisch Verbond ★★★★
Franse pers:
'Deze roman staat regelrecht in lijn met Édouard Louis. Baglin beschrijft op onbevangen wijze een alledaags en vrij banaal leven.' – ActuaLitté
‘Een opvallen goed geschreven debuut.’ – Le Monde
‘Empirisch beschrijft Claire Baglin de microkosmos van het fastfoodrestaurant: de regels, de normen, het decor met de bijbehorende geluiden en hoofdpersonen.’ – France TV info
‘Een belangrijk boek over arbeid.’ – Radio France
‘Ritme, gevoel voor detail, geïnternaliseerde woede, humor en scherpte komen op een prachtige manier samen. Een ongerept verslag dat gedragen wordt door het taalgebruik.’ – Libération
‘Een prachtig debuut dat beheerst en met verve getuigt van een scherpe en doortastende schrijfstijl.’ – Télérama
‘Claire Baglin wordt vergeleken met Édouard Louis […] De vergelijking is terecht. Baglin schrijft ook poëtisch en maatschappijkritisch, maar subtiel.’ – Algemeen Dagblad, Lisette van der Poel
‘Werken voor de kost is in al zijn spaarzame bewoordingen geestig en schurend. En in zekere zin ook nostalgisch: je voelt de verveling en wrijving van dat jonge gezin tijdens die vroegere vakanties in Bretagne.’ – Het Parool
‘Wat een geniaal, overweldigend, fantasties, briljant, extreem goed boek is Werken voor de kost.’ – Allesoverboekenenschrijvers.nl